Raportul Curţii de Conturi în Sălaj: Alocaţii şi medicamente pentru morţi, salarii umflate, plăţi pentru lucrări neexecutate

Andreea Vilcovschi 3 februarie 2013 8
Raportul Curţii de Conturi în Sălaj: Alocaţii şi medicamente pentru morţi, salarii umflate, plăţi pentru lucrări neexecutate

Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău, Spitalul Orăşenesc “Prof. dr. Ioan Puşcaş” Şimleu Silvaniei, Consiliul Judeţean Sălaj, Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Sălaj, Direcţia Sanitar Veterinară Sălaj, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sălaj şi Oficiul Judeţean de Studii Pedologice şi Agrochimice Sălaj sunt instituţiile în care controalele Curţii de Conturi au scos la iveală o serie de nereguli ce au adus prejudicii semnificative statului.

Managerul Spitalului Judeţean şi-a umflat leafa

La cea mai mare unitate spitalicească din Sălaj, Curtea de Conturi a identificat o grămadă de nereguli petrecute în 2011. Potrivit ultimului raport al organului de control, spitalul a acordat în mod ilegal sporuri de doctor pentru condiţii periculoase, indemnizaţii aferente concediilor de odihnă cu activitatea de bază în altă parte, sporuri mai mari decât în deciziile emise de ordonatorul de credite.

Managerul unităţii (în perioada ianuarie-octombrie 2011, această funcţie a fost ocupată de Ioan Mureşan, şefia Spitalului Judeţean fiind preluată în luna noiembrie 2011, de către Laurenţiu Barna – n.red.) a primit salarii ce depăşeau valoarea contractului de management.

De asemenea, Spitalul Judeţean a efectuat plăţi nelegale pentru lucrări de reparaţii capitele neexecutate, a perceput preţuri mai mari decât cele reale şi nu a facturat consumul de utilităţi aferente aferente acestor lucrări. Acestor cheltuieli ilegale li se adaugă cele făcute pentru dotarea cu aparatură de laborator, transport şi eliminarea deşeurilor, pentru care s-a plătit peste nivelul creditelor bugetare aprobate. Tot în 2011, instituţia a înregistrat în contabilitate obligaţii faţă de furnizor fără executarea obiectivelor de investiţii, a activelor fixe fără a fi în proprietatea entităţii şi a înregistrat cu întârziere unele mijloace fixe. În plus, inspectorii au descoperit că în stocul unităţii din Zalău existau medicamente expirate din 2008-2009, în valoare de 670.000 de lei.

La Şimleu, exces de cheltuieli cu personalul

Şi controalele efectuate la Spitalul Orăşenesc “Prof. dr. Ioan Puşcaş” Şimleu Silvaniei au scos la iveală abateri. Spre exemplu, unitatea spitalicească nu a restituit către bugetul statului salariile achitate şi recuperate de la medicii rezidenţi care nu au îndeplinit obligaţiile de a lucra cinci ani de la confirmarea în specialitate. În plus, a reuşit să depăşească cheltuielile de personal, respectiv nu s-a încadrat în limita maximă de 70 la sută, şi nici nu a înregistrat în conturile de venituri şi cheltuieli sumele obţinute din închirierea cabinetelor medicilor de familie. De asemenea, a omis să constituie garanţia de bună execuţie la nivelul contractelor încheiate de unităţile sanitare.

Greşeli la unison

Cele două spitale au reuşit, în 2011, să prejudicieze statul şi prin greşeli identice. Potrivit oficialilor Curţii, atât în Zalău, cât şi în Şimleu au fost acceptate la plată lucrări neexecutate, articole la preţuri mai mari decât cele din ofertă, dar şi lucrări nejustificate în devize. Ambele unităţi nu au recuperat debitele reprezentând servicii prestate pentru persoanele care au suferit vătămări corporale şi nici nu au regularizat la finele anului serviciile medicale acordate pe baza indicatorului tarif pe caz rezolvat.

Executări silite de mântuială

Misiunea de audit-financiar desfăşurată la AJOFM Sălaj a scos la iveală faptul că în 2011, instituţia a plătit indemnizaţii de şomaj unor persoane care, la data solicitării, nu îndeplineau condiţiile de acordare, întrucât realizau venituri ori urmau o formă de învăţământ. Agenţia este arătată cu degetul şi pentru că a efectuat executări silite formale. Mai exact, s-a limitat la transmiterea de somaţii, motiv pentru care o parte din sumele plătite din fondurile bugetului asigurărilor pentru şomaj nu mai pot fi recuperate. În plus, nu a stabilit, evidenţiat, urmărit şi încasat venituri cuvenite bugetului asigurărilor sociale pentru şomaj, sub formă de dobânzi aferente sumelor care trebuiau restituite de către angajatorii care au beneficiat de subvenţie, scutiri, facilităţi sau ajutoare financiare şi care nu au respectat condiţiile de acordare. Această abatere a dus la diminuarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale pentru şomaj.

Inspectorii au mai dezvăluit faptul că AJOFM Sălaj a prejudiciat bugetul asigurărilor pentru şomaj ca urmare a faptului că unii angajatori nu au respectat obligaţiile privind menţinerea raporturilor de muncă încheiate cu absolvenţii sau cu şomerii de peste 45 de ani ori unici întreţinători.

Alocaţii pentru copii decedaţi

O altă gaură la bugetul statului a provocat-o AJPIS Sălaj, prin diverse plăţi ce nu trebuiau făcute. Instituţia a achitat ilegal indemnizaţii pentru creşterea copilului, întrucât nu a suspendat acordarea drepturilor pentru persoanele care au obţinut venituri profesionale supuse impozitului pe venit. În plus, a plătit ajutoare sociale pentru asigurarea venitului mediu garantat, dar şi alocaţii pentru susţinerea familiei, unor beneficiari care nu şi-au declarat toate veniturilor nete realizate. Alte sume au fost virate beneficiarilor de ajutor social care nu îndeplineau condiţiile legale, deoarece deţineau bunuri care nu sunt de strictă necesitate.

Mai mult, Agenţia a făcut cheltuieli ilegale cu plata alocaţiei de stat pentru copii către reprezentanţii legali ai căror minori au decedat, nu a diminuat alocaţia pentru susţinerea familiei în situaţiile în care copiii din familiile beneficiare au chiulit de la şcoală.

Erori de evidenţe în contabilitate la DSV Sălaj

La DSVSA Sălaj, inspectorii au identificat mai multe probleme în ceea ce priveşte organizarea şi conducerea contabilităţii, organizarea, implementarea şi menţinerea sistemelor de management şi control, dar şi nereguli privind gestiunea economico-financiară. Potrivit raportului Curţii de Conturi, la Direcţia sălăjeană, în 2011, “inventarierea s-a efectuat formal, în listele de inventar fiind cuprinse ca existente bunuri care se aflau la persoane ce nu mai aveau calitatea de angajaţi”. Ba mai mult, “au fost decontate lucrări suplimentare, diferite faţă de cele stabilite de către proiectant şi la preţuri mai mari decât cele din oferta iniţială”.

De asemenea, au fost scoase din evidenţa contabilă bunuri, fără să existe documente legale întocmite şi s-au înregistrat eronat operaţiuni în evidenţa contabilă.

Morţii “trataţi” cu medicamente compensate

Statul a fost prejudiciat şi ca urmare a unor erori produse de către Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj. Spre exemplu, în 2011, instituţia a decontat în mod nejustificat 40 la sută din compensarea de 90 la sută din preţul de referinţă al medicamentelor, unor pensionari care realizează venituri şi din alte surse. Apoi, a validat prescripţii medicale emise în 2011 pentru medicamente cu regim de compensare de 100 la sută, fără existenţa scrisorilor medicale, unor pacienţi care figurează în spitalizare continuă, spitalizare de zi şi ambulatoriu pe numele unor persoane decedate. Sume suplimentare au fost cheltuite cu decontarea prescripţiilor medicale pentru pacienţi care nu figurează în registrul internaţional al bolnavilor înregistraţi în Programele Naţionale de Sănătate. O altă neregulă identificată în Sălaj vizează decontarea serviciilor medicale pentru pacienţii internaţi în spitalizare continuă şi care au beneficiat de servicii medicale şi în ambulatoriu.

CJ Sălaj a plătit o reabilitare de două ori

Şi Consiliul Judeţean Sălaj “a pus umărul” la prejudicierea statului, instituţia fiind menţionată în raportul Curţii de Conturi la capitolul “cele mai semnificative abateri generatoare de prejudicii”. Potrivit sursei menţionate, autorităţile judeţene au plătit în 2010 lucrări de reabilitare în valoare de 172.000 de lei, pentru un tronson care fusese reabilitat în 2009 şi care se afla în garanţie până în decembrie 2011. O altă problemă semnalată în activitatea CJ Sălaj reprezintă decontarea a 624.000 de lei pentru nişte lucrări cuprinse eronat de proiectant în caietul de sarcini, mai mari decât cele din antemăsurători şi decât cele executate.

Almaşu nu vrea venituri

Comuna sălăjeană Almaşu este dată ca exemplu negativ, din cauza “slabei preocupări a autorităţilor administraţiei publice locale de a valorifica cu precădere veniturile care pot rezulta din desfăşurarea unor activităţi economice sau din valorificare unor bunuri din patrimoniul public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale”. Inspectorii Curţii semnalează că autorităţile de aici au privat bugetul local de 143.000 de lei, ca urmare a neîncasării taxei pentru eliberarea autorizaţiei de excavare datorată de agenţii economici care exploatează suprafeţe de teren ori agregate minerale de pe raza comunei.

Administratorul şcolii din Românaşi, suspendat

Pentru că a efectuat plăţi în numerar fără documente justificative şi a ridicat numerar din trezorerie fără a înregistra operaţiunea în registrul de casă, administratorul financiar al Şcolii Gimnaziale Românaşi a fost suspendat din funcţie. Decizia a fost luată “până la soluţionarea definitivă a cauzelor în care este implicat”.

Majorări nejustificate de salarii

Potrivit raportului amintit, la Oficiul Judeţean de Studii Pedologice şi Agrochimice Sălaj, au fost majorate în mod nelegal cheltuielile de personal, prin acordarea unor salarii şi a unor drepturi cu încălcarea prevederilor legale. Acest lucru s-a realizat prin încadrarea eronată în calsele şi treptele de salarizare, prin acordări nelegale ale salariului de merit, a unor sporuri şi a tichetelor de masă şi cadou.

Comentarii

comments

8 Comentarii »

Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe magazinsalajean.ro acele mesaje/comentarii/opinii licentioase (injurii, cuvinte obscene si atacul la persoana).

  1. eee 3 februarie 2013 at 23:04 - Reply

    bravo,un articol f bun.Sunt curios cum se vor musamaliza problemele astea si cate capete vor raspunde ptr ele.Pfai …….in guvernarea boc si pdl erau cei mai cinstiti,………hai sictir

  2. Anonim 4 februarie 2013 at 06:30 - Reply

    ok
    despre recuperarea prejudiciului de ce nu spuneti nimic
    cand se va face
    termene
    ceva concret

  3. Anonim 4 februarie 2013 at 06:31 - Reply

    cati angajati are curtea de conturi
    cat cheltuie aceasta institutie pe an
    cat prejudiciu a descoperit pe an
    si cel mai important cat a recuperat

  4. Anonim 4 februarie 2013 at 08:45 - Reply

    pai nu recupereaza curtea de conturi
    recupereaza instanta

  5. Anonim 4 februarie 2013 at 10:10 - Reply

    CURTEA DE CONTURI EXECUTA COMENZI POLITICE. NU ESTE CHIAR ASA CUM SCRIE LA GAZETA, DACA VRETI SA STITI ADEVARUL INTREBATI FUNCTIONARII PUBLICI MURITORII DE RAND DIN INSTITUTIILE INCRIMINATE SI VETI VEDEA CA DRACU NU-I CHIAR ASA DE GREC, PARDON NEGRU

  6. Anonim 4 februarie 2013 at 11:52 - Reply

    Nu este asa cum scrie la gazeta,,,,,poate e mult mai rau.Saracii functionari publici, le plang de mila…muritori…ma faci sa rad.Ce fac toata ziua? Asteapta para malaiata in gura lui natafleata. Stim cu totii asta.

  7. Cetateanul . 4 februarie 2013 at 13:32 - Reply

    @ Anonim, draga, daca toti functionarii publici muritori de rand, sunt de compatimit, de ce mai stau acolo? Eliberati functiile publice de faceti numai asemenea magarii, inseamna ca nu va pricepeti. Nu mia purtati povarea functiei publice , cautati-va ceva de munca la ce va pricepeti, si sa-o faceti cu drag si folos.

  8. vocea 5 februarie 2013 at 08:36 - Reply

    daca aceasta actiune nu se finalizeaza cu sanctiuni, recuperari de prejudicii , destituiri,etc., inseamna ca activitatea curtii de conturi este inutila si acest organism trebuie desfiintat.

Lasa un Raspuns »