Inspectorii fiscali sălăjeni au făcut sesizări penale pentru un prejudiciu de peste 9 milioane de lei

Majoritatea agenţilor economici din judeţ sunt bun-platnici, aspect reflectat în gradul de conformare voluntară la plata obligaţiilor fiscale.
Şeful Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Sălaj, Laurenţiu Butiri, a anunţat vineri, 20 octombrie, în cadrul Colegiului Prefectural, că în primele nouă luni ale anului în curs, au fost colectate la bugetul general consolidat venituri în valoare de 476,6 milioane de lei, fiind depăşit, astfel, programul stabilit de Ministerul Finanţelor Publice cu mai mult de şase procente, echivalentul a aproape 28 milioane de lei.

Potrivit spuselor sale, factorii care au contribuit la realizarea nivelului de colectare a veniturilor bugetare au fost conformarea voluntară la plată a contribuabililor, executările silite şi eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale. „Gradul de conformare voluntară la plata obligaţiilor fiscale, reprezentând ponderea sumelor stinse în termen din totalul sumelor declarate de plată, a fost de 82,52 la sută la 30 septembrie 2017”, a punctat Butiri. În ceea ce priveşte încasările din acţiunile de executare silită – somaţii, popriri de conturi, popriri terţi, sechestre de bunuri mobile şi imobile – acestea au generat încasări de circa 50 milioane de lei, adică 10,4 la sută din totalul încasărilor bugetare nete.

Insolvenţele şi falimentele au crescut arieratele

Eşalonarea la plată a fost solicitată de către 116 societăţi, cu suma totală de 15,55 milioane de lei, faţă de 100 de contribuabili, cu suma totală de 14,11 milioane de lei câţi, la sfârşitul anului precedent.
O problemă semnalată de către şeful AJFP Sălaj vizează arieratele – obligaţiile restante la bugetul general consolidat al statului – a căror valoare a crescut considerabil. „La 30 septembrie 2017, arieratele au ajuns la 27,87 milioane de lei, în creştere cu 31,52 la sută faţă de 31 decembrie 2016, când s-au înregistrat 21,19 milioane de lei. În principal, situaţia se datorează insolvenţelor şi falimentelor. Din păcate, Legea insolvenţei nu este una echilibrată în care statul şi ceilalţi creditori să fie pe picior de egalitate, ci una care favorizează acumularea de arierate masive”, a subliniat oficialul sălăjean. Potrivit acestuia, la finele lunii trecute, din arieratele recuperabile, au fost încasaţi aproape 90 milioane de lei (70,81 la sută).
În majoritatea cazurilor, restanţele sunt constituite din obligaţii curente neachitate până la sfârşitul lunii, care sunt achitate, însă, în primele două saptămâni din luna următoare scadenţei. „Aceste decalări între data scadenţei şi data plăţii obligaţiilor declarate apar din cauza dificultăţilor generate de lipsa disponibilităţilor băneşti (neîncasare la termen a clienţilor), dar şi din cauza procedurii de executare silită (după emiterea somaţiilor executarea silită poate fi continuată doar la 15 zile după data confirmării somaţiei, iar poprirea bancară poate fi înfiinţată numai la 30 de zile după confirmarea somaţiei)”, a explicat Laurenţiu Butiri.

Peste 9 milioane încasaţi din acţiunile de control

Acesta a adăugat că în perioada următoare, instituţia pe care o conduce va acţiona în vederea creşterii gradului de conformare la plată prin desfăşurarea de întâlniri cu contribuabilii, cei cu obligaţii semnificative urmând să fie invitaţi la sediul organului fiscal în vederea identificării unor soluţii fiscale optime (eşalonarea obligaţiilor fiscale). Totodată, vor fi intensificate şi diversificate măsurile de executare silită, iar pentru contribuabilii la care au fost epuizate toate măsurile de executare silită fără a avea posibilitatea recuperării sumelor restante, se va proceda cu celeritate la declararea ca insolvabili şi ulterior la atragerea răspunderii solidare a persoanelor răspunzătoare, urmată de declarararea societăţii în insolvenţă, după caz.

În primele nouă luni din an au fost instrumentate 129 de cazuri de atragere a răspunderii solidare, pentru 8,15 milioane de lei, din care s-au colectat doar 250.000 de lei.
Cât despre activitatea de inspecţie fiscală, oficialul AJFP Sălaj a precizat că aceasta a fost derulată de către 40 de inspectori – 31, la serviciile de inspecţie persoane juridice şi 9, la serviciul pentru persoane fizice. „Acţiunile de control întreprinse în perioada ianuarie-septembrie 2017 au avut ca principal scop prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, inspecţiile fiscale fiind orientate la contribuabilii la care, din analizele de risc au rezultat cele mai mari praguri de risc fiscal, astfel încât să se materializeze în sume suplimentare atrase la bugetul de stat semnificative. De asemenea prin acţiunile desfăşurate s-a contribuit la colectarea veniturilor la bugetul general consolidat al statului, sumele încasate în cursul anului 2017 aferente deciziilor de impunere emise de AIF Sălaj fiind de 9,1 milioane de lei”, a declarat Laurenţiu Butiri.

Peste 500 de contribuabili au fost verificaţi

Conform spuselor sale, AIF a verificat în perioada de raportare 506 contribuabili, două treimi dintre ei fiind persoane juridice, fiind stabilite sume suplimentare în valoare totală de 35,57 milioane de lei. De asemenea, au fost întocmite 20 sesizări penale, valoarea prejudiciului potenţial fiind de 9,3 milioane de lei.
Şeful Administraţiei sălăjene susţine că principalele deficienţe constatate şi care au condus la stabilirea de obligaţii suplimentare de plată au fost înregistrarea în evidenţa contabilă a unor achiziţii de bunuri/servicii de la parteneri care nu recunosc tranzacţiile respective; înregistrarea în evidenţa contabilă a unor achiziţii/prestări servicii de la societăţi inactive sau “fantome”; achiziţii înregistrate în evidenţele contabile şi care nu au putut fi ulterior justificate; livrări de bunuri interne mascate sub forma unor livrări intracomunitare de bunuri, în scopul neachitării taxei pe valoarea adăugată.

Leave a Comment