Finantele Publice vor tine haturile banilor care vor curge de la stat spre primarii

Magazin Salajean 10 ianuarie 2007 0

Finantele Publice vor tine haturile banilor care vor curge de la stat spre primarii

Primarii unitatilor administrativ teritoriale din Salaj s-au intalnit, la inceputul acestei saptamani, atat cu presedintele Consiliului Judetean Salaj – Tiberiu Marc, cat si cu conducerea Directiei Generale a Finantelor Publice Salaj – directorul general Laurentiu Butiri si Veronica Sandor, directorul Directiei Trezoreriei Salaj, pentru a pune la punct procedurile prin care, in cursul acestui an, unitatile adminstrativ teritoriale vor primi sumele de echilibrare si cotele defalcate. Noutatea absoluta in acest sens o reprezinta faptul ca aceste sume vor fi virate primariilor de catre DGFPS, si nu de catre CJS, asa cum ne-am obisnuit pana acum.

Potrivit Legii privind finantele publice locale, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, aprobate prin Legea bugetului de stat, si din cota de 22 la suta din impozitul pe venit, incasat la nivelul fiecarei unitati adminstrativ teritoriale, o cota de 27 la suta se aloca bugetului propriu al judetului, iar diferenta se va repartiza pentru bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiului. Acest lucru se va face dupa urmatorul algoritm: 80 la suta din suma se repartizeaza in doua etape, prin decizia directorului DGFP, in functie de populatie, suprafata din intravilanul unitatilor administrativ-teritoriale si capacitatea financiara a unitatii respective, iar restul de 20 la suta se va repartiza prin hotarari ale CJS, pentru sustinerea programelor de dezvoltare locala, pentru proiecte ce necesita cofinantare locala.

Vizavi de aceasta procedura, presedintele CJS a fost de parere ca urmarea acestui mod de repartizare a banilor va fi resimtita de 14 primarii din judet (acestea nu au fost nominalizate – n.r.), ele primind bani mai putini de la stat. Pe de alta parte, Marc a estimat ca circa 55 de miliarde de lei din sumele pe care CJS le va incasa vor fi canalizate spre primariile oraselor si comunelor, pentru cofinantarea proiectelor pe care acestea le promoveaza.

Pentru repartizarea sumelor defalcate din TVA pentru echilibrare pe unitati administrativ-teritoriale, s-a pornit de la suma bugetului repartizat Salajului, adica 23.223.000 lei. Cota CJS din aceasta suma, 27 la suta, respectiv 6.270.000 lei, se scade din bugetul total, asa ca de repartizat pe unitati administrativ-teritoriale mai raman 16.953.000 lei, din care 80 la suta, adica 13.563.000 lei, se impart in functie de populatia fiecarei unitati adminstrativ teritoriale, suprafata din intravilan si cota de 47 la suta din impozitul pe venit incasat la nivelul fiecarei unitati administrative, pe baza datelor furnizate de ATCP, a executiei de casa la 31 decembrie 2005.

Cei 13.563.000 lei se vor repartiza in doua etape: intr-o prima etapa, banii se vor da comunelor al caror impozit pe venit mediu/locuitor incasat la 31 decembrie 2005 a fost mai mic decat impozitul pe venit mediu/locuitor incasat pe ansamblul judetului, urmand ca, intr-o a doua etapa, sumele ramase sa fie repartizate la toate comunele, in functie de capacitatea financiara.

Dupa aceleasi criterii se repartizeaza si suma de 15.000.000 lei, adica cota de 22 la suta din impozitul pe venit estimat a fi incasat, cota ce se va aloca de catre DGFP, din contul deschis pe seama ei.

In ceea ce priveste suma din TVA, pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraselor si municipiilor, Salajului ii revin 117.363.000 lei, din care cheltuielile cu personal costa 103.068.000 lei, adica banii care vor merge spre invatamantul preuniversitar.

Din sumele defalcate din TVA pentru cheltuieli descentralizate se finanteaza cheltuielile de personal, bursele si obiectele de inventar ale institutiilor de invatamant preuniversitar de stat, drepturile asistentilor personali ai persoanelor cu handicap, ajutorul social si ajutorul pentru incalzirea locuintei cu lemne, carbuni si combustibili petrolieri, serviciile comunitare de evidenta a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor si cheltuielile creselor.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »