Despre TVA la încasarea facturii

Firmele mici nu vor mai achita la stat TVA imediat după ce emit factura, ci după ce îşi încasează banii de la clienţi. Dar noile prevederi fiscale se aplică diferenţiat, în funcţie de dimensiunea companiei, vitregind societăţile mari.
Plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) la încasarea facturii se va aplica de la 1 ianuarie 2013. Dacă în acest moment, orice firmă care emite o factură către un client este obligată să plătească TVA la stat până pe 25 ale lunii următoare, iar firma cu pricina îşi recuperează banii abia după ce clientul îi achită factura, de la anul, situaţia se schimbă. Dar nu pentru toată lumea, ci mai ales pentru companiile care au o cifră de afaceri sub 500.000 de euro (2,25 milioane de lei). Tocmai această diferenţiere introdusă de OUG 15/2012 care a modificat Codul fiscal ar putea crea anumite neplăceri în practică. Noul sistem de plată a TVA se aplică doar tranzacţiilor prin virament bancar, ceea ce înseamnă că o parte din activitatea economică ar putea fi ridicată la suprafaţă, din economia „subterană”.
Până în 25 octombrie, firmele trebuie să meargă la Fisc, pentru a depune o notificare din care să rezulte nivelul cifrei de afaceri, realizate în perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012. Pentru firmele care au sub 2,25 milioane de lei cifră de afaceri este obligatoriu să aplice sistemul de TVA la încasarea facturii. Organele fiscale îi înscriu pe contribuabili în Registrul persoanelor impozabile. Dacă în cursul anului calendaristic se depăşeşte cifra de afaceri de 2,25 milioane de lei, atunci sistemul de plată a TVA la încasarea facturii se aplică până la sfârşitul perioadei următoare fiscale celei în care plafonul a fost depăşit. Adică, dacă plafonul este depăşit în luna mai, de exemplu, firma trece la plata TVA la încasarea facturii de la 1 iunie.

Dacă o factură este plătită parţial?
În cazul în care companiile care aplică TVA la încasarea facturii nu au încasat contravaloarea integrală sau parţială a mărfurilor vândute în termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, atunci exigibilitatea taxei aferente tranzacţiei (respectiv valorii neîncasate) intervine în cea de-a 90-a zi de la facturare. Cu alte cuvinte, firma X a emis factură către societatea Y. Aceasta din urmă este obligată să achite în termen de 90 de zile. Dacă plăteşte integral în acest interval, atunci firma X este obligată să colecteze TVA la încasarea banilor şi să plătească taxa la stat în intervalul stabilit de lege care va fi la fel ca şi până acum. Dacă Y plăteşte parţial, atunci X colectează TVA doar la suma încasată. Dacă Y nu plăteşte deloc în cele 90 de zile, atunci societatea X trece TVA ca şi colectată în a 90-a zi de la emiterea facturii. În cazul în care firmele dau termen de plată mai mari de 90 de zile (şase-nouă luni sau chiar un an), atunci ele vor fi obligate să colecteze şi să plătească TVA la stat după 90 de zile.

Eventuale neplăceri
Consultanţii susţin că agenţii economici va trebui să îşi organizeze altfel evidenţele contabile, în condiţiile în care aplicarea obligatorie a sistemului TVA la încasare, pe lângă avantajele create (îmbunătăţirea cash flow-ului firmelor mici şi mijlocii şi întărirea disciplinei financiare), poate deveni împovărătoare, deoarece adaptarea sistemelor informatice contabile pentru asigurarea evidenţelor detaliate necesare funcţionării acestui sistem va genera costuri financiare suplimentare. Firmele care sunt obligate să aplice sistemul va trebui să organizeze evidenţe ale clienţilor şi furnizorilor foarte clare referitoare la data încasării sau plăţii facturilor. Firmele, chiar dacă aplică regimul normal de plată a TVA, vor trebui să facă verificări suplimentare ale partenerilor de afaceri, cum ar fi să consulte Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasarea facturii, dar vor trebui şi să organizeze evidenţa facturilor primite în raport de tipul de furnizor. De asemenea, consultanţii sunt de părere că trebuie acordată o atenţie sporită asupra modului de aplicare a ordinii stingerii datoriilor atunci când plata nu este suficientă pentru a stinge mai multe datorii către acelaşi furnizor. Mai mult, trebuie făcute clarificări speciale cu privire la plata prin virament bancar, în sensul că trebuie lămurit dacă se iau în calcul şi instrumentele electronice de plată (bilete la ordin, file CEC etc.), dar trebuie văzut cum se procedează în cazul compensărilor între agenţii economici. Fiscul menţionează că se iau în calcul toate instrumentele electronice de plată şi obligaţiile sunt aceleaşi (plata în 90 de zile), indiferent dacă se fac plăţi directe în conturi sau cu bilete la ordin la scadenţă.

De reţinut!
Nu se aplică TVA la încasarea facturii următoarelor categorii de firme: în cazul firmelor care practică taxarea inversă; în cazul livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii a căror valoare este încasată parţial sau total prin numerar; în cazul livrărilor de mărfuri sau achiziţiilor intracomunitare; în cazul firmelor care au regimuri speciale (la vânzările de mărfuri second-hand, la opere de artă, la agenţii de turism, dar nu în toate cazurile, ci doar acelea care au regim special, potrivit Codului Fiscal); în cazul în care beneficiarul este o persoană juridică afiliată furnizorului sau prestatorului de servicii (adică atunci când într-un grup mare, firmele se subordonează una alteia). De asemenea, trebuie menţionat că sistemul de plată a TVA la încasarea facturii se aplică doar acelor tranzacţii care se efectuează prin virament bancar şi, bineînţeles, este obligatoriu ca emitentul facturii să treacă pe factură următoarea menţiune: „TVA la încasarea facturii”.

One Thought to “Despre TVA la încasarea facturii”

  1. Andreas

    Dar venitul aferent TVA-ului ? Nici acesta nu intra la calculul profitului impozabil pana la achitarea facturii ? Sau se inregistreaza venitul si TVA-ul ba ?!? Babilonie curata, Doamne-ajuta !

Leave a Comment