Care sunt procedurile pentru recuperarea datoriilor de la o firmă aflată în insolvenţă?

De regulă, în cazul în care aveţi de primit o sumă de bani de la o societate comercială, puteţi să solicitaţi în instanţă plata acestei sume într-un termen de 3 ani de la data la care suma respectivă trebuia să fi fost achitată.
Situaţia se schimbă radical, însă, în cazul în care societatea respectivă intră în procedură de insolvenţă. Astfel, conform legii insolvenţei, au dreptul să participe la procedură şi să solicite plata creanţelor doar creditorii care depun o cerere de admitere a creanţelor până la expirarea termenului-limită fixat de către judecător în acest sens.
Prin urmare, pentru a nu pierde dreptul de a cere plata creanţelor, este esenţial să depuneţi la timp cererea de admitere a creanţelor la masa credală.
Ce trebuie să conţină cererea de admitere a creanţelor?
Legea nu prevede un formular standard care să fie folosit ca şi cerere de înregistrare a creanţei, ci creditorul poate să pregătească acest document cum crede de cuviinţă, cu condiţia de a include în această cerere cel puţin următoarele informaţii minimale cerute de art. 65 din Legea insolvenţei:
•numele/denumirea creditorului
•domiciliul/sediul creditorului
•suma datorată de către societate în insolvenţă
•temeiul creanţei (adică, o scurtă descriere a motivelor în baza cărora creditorul solicită sumele respective; ex.: încălcarea unei obligaţii contractuale, neachitarea preţului etc.)
•menţiuni cu privire la eventualele drepturi de preferinţă sau garanţii (în cazul în care, spre exemplu, plata de către debitoare a sumei solicitate a fost garantată cu o ipotecă sau cu o altă garanţie, va trebui menţionat şi acest aspect în cerere)
La cerere vor trebui anexate copii de pe documentele justificative ale creanţei (ex. contracte, facturi etc.) precum şi, dacă este cazul, ale actelor de constituire de garanţii (ex. contracte de ipotecă).
Unde se depune cererea?
Cererea de înregistrare a creanţei precum şi documentele însoţitoare se depun la Tribunalul competent să soluţioneze dosarul de insolvenţă respectiv. Ca regulă, Tribunalul competent este cel din judeţul în care societatea în insolvenţă are sediul social.
Până când trebuie depusă cererea?
Potrivit art. 64(1) din Lege insolvenţei nr. 85/2006, cererea de înregistrare a creanţei trebuie depusă „în termenul fixat în sentinţa de deschidere a procedurii”. Prin urmare, pentru a vă asigura că veţi depune cererea în termen, este necesar să identificaţi termenul limită de înregistrare stabilit de către judecătorul – sindic.
Conform legii, pentru depunerea unei cereri de înregistrare a creanţei:
(i) trebuie achitată o taxă judiciară de timbru în valoare de 200 lei
şi
(ii) trebuie depus la dosar un timbru judiciar în valoare de 0,3 lei
Atenţie: Dovada achitării taxei de timbru şi timbrul judiciar vor trebui depuse la instanţă. Pentru evitarea riscului ca cererea dvs. să fie respinsă ca „netimbrată” este recomandabil ca atât dovada achitării taxei de timbru cât şi timbrul judiciar să fie depuse la Tribunal o dată cu cererea de înregistrare a creanţei.
Cabinet de avocatură Coltuc
www.coltuc.ro
av. COLTUC MARIUS
(P)

One Thought to “Care sunt procedurile pentru recuperarea datoriilor de la o firmă aflată în insolvenţă?”

  1. Anonim

    Atentie d-l Coltuc, ca dezinformati lumea. Timbrul judiciar in valoare de 0,3lei, ca de altfel timbrul judiciar la orice cerere de chemare in judecata a fost scos inca de anul trecut.
    Ma mira faptul ca un asa mare avocat ca dumneavoastra nu cunoasteti aceasta reglementare.

Leave a Comment