Bugetele comunelor sălăjene, ”echilibrate” cu bani din impozitul pe venit şi TVA

Întruniţi în şedinţă extraodinară, consilierii judeţeni au aprobat în cadrul şedinţei de vineri – 22 martie, un proiect de hotărâre ”privind repartizarea sumei corespunzătoare cotei de 17,5 la sută din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate  din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe unităţi administrativ-teritoriale (UAT)  pe anul 2019”. Lista ”cu repartizările” exclude municipiul Zalău, aspect care i-a nemulţumit pe consilierii opoziţiei, aceştia abţinându-se la vot. ”După cum ştiţi impozitul pe venit rămâne la nivel local în totalitate, 60 la sută la UAT, 15 la sută la Consiliul Judeţean (CJ) 17,5 la sută se repartizează UAT-urilor, iar 7,5 la sută, de fapt o sumă egală în toate judeţele urmează să fie reapartizată pentru destinaţii precise, respectiv cofinanţarea proiectelor locale şi în cazuri excepţionale acoperirea nevoilorde funcţionare. În acest moment, noi discutăm despre procentul de 17,5 la sută  din impozitul pe venit şi sumele defalcate din TVA. Valoarea totală este 192.933 de mii lei”, a precizat la Tiberiu Marc – preşedintele CJ Sălaj  .

Grosul merge la Crasna. La Zalău, pas

Lista  cu  repartizarea sumelor cuprinde toate UAT-uri din Sălaj, inclusiv cele trei oraşe: Cehu Silvaniei, Şimleu Silvaniei şi Jibou, excepţie fiind municipiul Zalău.  Printre comunele cărora le-au fost repartizate cele mai mari sume se numără: Crasna -5,072.00 mii lei;  Sărmăşag – 3,389.00 mii lei; Şimleu Silvaniei -3,086.00 mii lei;  Bălan – 2,968.00 mii lei; Bobota – 2,686.00 mii lei;  Ip – 2,585 mii lei; Plopiş – 2,541.00 mii lei; Valcăul de Jos – 2,447.00 mii lei;  Vârşolţ -2,440.00 mii lei; Românaşi – 2,428.00 mii lei;  Sâg – 2,346.00 mii lei; Bocşa – 2,291.00 mii lei;  Hereclean – 2,248.00 de lei; Buciumi – 2,227.00 mii lei; Halmăşd – 2,122.00 mii lei şi Letca – 2,001.00 mii lei. La polul opus, cu cei mai puţini bani repartizaţi din cota de 17,5 la sută din impozitul pe venit şi a sumelor defalcate din taxa TVA, se află comunele: Nuşfalău – 809.00 mii lei; Sâmnihaiu Almaşului – 1,053.00 mii lei; Boghiş -1,103.00 mii lei;  Dobrin – 1,169.00 mii lei Zimbor – 1,178.00 mii lei şi Cehu Silvaniei – 1,182 mii lei.

Referitor la repartiţia sumelor, consilierul judeţean Radu Căpîlnaşiu a precizat că nu i se pare corect modul în care s-a făcut acest lucru. ”Nu reuşim să identificăm criteriile  după care Ministerul Finanţelor a decis repartizarea acestor sume. Nu mi se pare corect ca municipiul Zalău să nu beneficieze de nicio sumă având în vedere faptul că, Zalăul este cel mai mare contribuitor. De ce nu se dă decizie, la Mininsterul Finanţelor, prin direcţiile de finanţe? (…). Aşa cum am avut înainte criterii pentru  repartizarea acestor sume, să se facă în continuare această reapartizare prin Consiliile Judeţene”, a opinat Căpîlnaşiu.

Marc: în acest an a fost o excepţie

De cealaltă parte, Marc a spus că în acest an a fost o excepţie. ”Prin excepţie, în acest an, s-a luat această decizie ca sumele din cota de 17,5 la sută  din impozitul pe venit şi sume defalcate din TVA să fie, practic, repartizate în baza unui algoritm de direcţiile de finanţe publice judeţene şi aprobate de CJ. De ce se întâmplă asta, nu vă pot explica! În anii trecuţi s-au făcut prin decizii ale conducătorului direcţiei de finanţe publice locale. Criteriile care au stat la baza acestei repartizări, s-au luat în calcul  estimările privind impozitul pe venit în cota de 60 la sută la nivelul UAT-urilor şi veniturile proprii la nivelul UAT-urilor.  În cazul în care, din cele două surse se acoperă cheltuielile de funcţionare şi în cazul Zalăului se acoperă,  din estimările făcute, atunci nu s-au mai acordat sume nici din cota de 17,5 şi nici din TVA. Este doar cazul Zalăului. Pentru celelalte localităţi s-au dat sume pentru acoperirea cheltuielilor legate de asistenţa socială în proporţie de 90 la sută faţă de execuţia din anii trecuţi. Principiul a fost să se acopere cheltuielile de funcţionare la nivelul execuţiei din anul trecut pentru toate UAT-urile şi să se păstreze un nivel minim de venituri, în principal  pentru comunităţile mici: nu mai puţin de 2 milione pe primărie. Sigur, criteriul de bază este de 1.000 pe locuitor pentru comune, iar pentru oraşe nu mai puţin de şase milioane, pentru municipiu – nu mai puţin de 12 milioane. Nu-i cazu’ la municipiu. Sumele care sunt din cele două surse sunt în completarea veniturilor proprii pe care le au primăriile pentru acoperirea chetuielilor de funcţionare, comparabil cu execuţia din anul precedent”, a explicat preşedintele CJ Sălaj Tiberiu Marc.

Leave a Comment