Artă şi fotografie, pe coordonatele imaginarului

Magazin Salajean 8 iulie 2011 0

Artă şi fotografie, pe coordonatele imaginaruluiZălăuanii pot vizita, până în 22 iulie, la Muzeul de Artă Ioan Sima expoziţia de fotografie şi transfotografie Frontiera 2 . Cele 130 de lucrări aparţin studenţilor şi masteranzilor la Arte Plastice, fotografilor şi cadrelor didactice de la Universitatea de Arte şi Design din Cluj, dar şi unor artişti renumiţi din afara graniţelor ţării. Lucrările au un caracter specific, aşa cum remarca muzeograful Szabo Attila, iar temele alese sunt extrem de incitante pentru iubitorii genului. Iniţiativa aparţine cunoscutului fotograf şi artist clujean, Dorel Găină, profesor universitar în cadrul UAD, care a mai expus la Zalău astfel de lucrări în urmă cu câteva săptămâni.

Se continuă în cadrul acestei expoziţii discursul legat de diferenţierile dintre fotografia actuală şi transfotografie, prin trecerea peste pragul la care fotografia directă devine pictură sau grafică, pierzându-şi reperele tehnice şi expresive, dar păstrându-le pe cele conceptuale şi de mesaj. Sunt două mărturisiri, în cadrul expoziţiei, despre Statele Unite ale Americii: un reportaj sever în care nu apare intervenţia fotografului ci reprezintă doar imagini, iar în replică, se găseşte un proiect cu imagini din Chicago ce transpune în starea de negativ acel cenuşiu al fotografiei americane şi care ne apropie de grafică. Mai pot fi admirate şi alte lucrări, care au teme legate de proiectele Privirea sau Terra mea, precum şi o participare a unui fotograf francez care exprimă prin lucrările sale o stare de romantism în care portretul femeii şi al bărbatului se transpune peste pădure şi peste lumina filtrată, având titlul de Infinit proxim. Această a doua secvenţă a expoziţiei Frontiera aduce în atenţia publicului şi un colaj de fotografii, ce induc un mesaj de alertă şi nelinişte, intitulat Şi va fi cândva să fie. Desigur că sunt prezente şi lucrări în replici la arta plastică. Deosebită este şi lucrarea realizată din urme făcute cu pensula pe sticlă, apoi fotografiate în contralumină şi ulterior, aplicată tehnica computerizată, rezultând un exponat deosebit de grafică, a explicat Dorel Găină.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »